Part of IQI – inhimillinen tapa kasvaa
IQI:lle kasvustrategia tarkoittaa paljon enemmän kuin pelkkää liiketoiminnan laajentamista: se on ensisijaisesti ihmisten ja kulttuurien yhdistymistä. Slogan Part of IQI kuvastaa, kuinka fuusiossa asiantuntijat eivät vain siirry yrityksen uuden nimen alle vaan rakentavat aktiivisesti yhteistä tulevaisuutta. Notkia IT:n liittyminen osaksi IQI:ä on hyvä esimerkki ihmislähtöisestä yrityskaupasta.
IQI:n lyhyen historian aikana on ehtinyt tapahtua paljon. Vuodenvaihteessa Consultor Finlandin ja Profit Consultingin yhdistymisestä syntynyt IQI otti jo huhtikuussa merkittävän askeleen, kun yritys osti tamperelaisen IT-asiantuntijayritys Notkia IT:n.
IQI:n kasvua rakennetaan suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Yrityskaupat ovat keskeinen osa kasvustrategiaa jatkossakin, mutta niiden onnistuminen edellyttää myös muuta kuin hyviä ostoja.
”IQI:n kasvu perustuu osaamiseen, luottamukseen ja yhteiseen kulttuuriin. IQI:lle integraatiossa kyse ei ole pelkästään yrityskaupasta vaan ihmisten yhdistämisestä”, myyntijohtaja Johanna Eskola kertoo.
Eskolan mukaan tällainen inhimillinen kasvustrategia IT-yrityksessä vaatii selkeät tavoitteet ja pitkäjänteisyyttä.
”Tulemme jatkossakin ostamaan muita yrityksiä. Onnistumisen kannalta on tärkeää, että rakennamme heti alusta lähtien yhteistä kulttuuria.”
Pienet, arkiset elementit vahvistavat yhteistä identiteettiä
Notkian ja IQI:n yhdistyminen ei ole kertaluonteinen tapahtuma vaan vaiheittainen prosessi. Vaikka Notkia toimii vielä juridisesti erillisenä yhtiönä, lähitulevaisuudessa tiimit yhdistyvät, prosesseja harmonisoidaan ja arki rakentuu yhteisten pelisääntöjen varaan.
”Notkialaiset eivät vain liity IQI:iin – heistä tulee IQI:läisiä. Tavoitteena on, että kesäkuun alusta lähtien toimimme yhtenä organisaationa, vaikka meillä on kaksi yritystä”, Eskola sanoo.
Inhimillinen kasvustrategia tarkoittaa, että yhteisen kulttuurin rakentaminen alkaa pienistä asioista: esimerkiksi yhteisistä Teams-taustakuvista, IQI-huppareista, kesäjuhlista ja arjen kohtaamisista. Ne luovat tunnetta yhteenkuulumisesta ja yhteisestä suunnasta.
Inhimillisyys ohjaa yhdistymisen jokaista vaihetta
IQI:n ja Notkian yhdistymistä ohjaa selkeä suunnitelma, jossa keskeistä on inhimillinen näkökulma.
Yhdistymisen jokaiselle osa-alueelle on nimetyt vastuuhenkilöt.
“Olemme aikatauluttaneet paitsi järjestelmämuutokset myös asiat, jotka vaikuttavat henkilöstön sitoutumiseen. Siihen liittyvät toimenpiteet toteutetaan yhtä huolellisesti kuin tekniset toimenpiteet.”
Yhteinen kieli rakentaa siltaa
IQI:ssä kulttuuri ei ole valmiiksi paketoitu ohjekansio, vaan elävä kokonaisuus, jota rakennetaan yhdessä. Notkiassa on esimerkiksi käytössä kulttuurikirjanen, jonka hyvät käytännöt halutaan osaksi IQI:n toimintaa.
“Koska IQI on vasta nuori yhtiö, ei meillä ole kaikkea valmiina ja voimme aidosti ottaa uutta vastaan”, Eskola sanoo.
Yhteinen kieli on inhimillisessä kasvustrategiassa yksi tärkeimmistä keinoista sulauttaa yrityskulttuurit yhteen.
”Kyse on pienistä asioista: esimerkiksi siitä, että puhutaan meistä. Ei niin, että ’miten teillä tehdään’, vaan ’miten me teemme’. Ero sanoissa on pieni, mutta sillä on suuri merkitys ihmisille.”
Strategista kasvua, jossa jokaisella on paikkansa
IQI:n kasvustrategia perustuu harkittuihin valintoihin – yritysostot eivät ole sattumankauppaa. IQI:ssä valitaan jokainen uusi yritys tarkasti sen perusteella, miten se täydentää yrityksen nykyistä palvelutarjontaa.
”IQI ostaa jotain sellaista, mikä sopii IQI:iin ja laajentaa yrityksemme tarjoamaa tai osaamista. Teemme yrityskauppoja sillä ajatuksella, että haluamme jokaisen löytävän paikkansa yhtiössä”, Eskola korostaa.
IQI:n lähestymistapa luo turvallisen pohjan yhteiselle kasvulle. Se varmistaa, että yritysoston kohteena olevat asiantuntijat pääsevät hyödyntämään osaamistaan entistä laajemmassa toimintaympäristössä ja jatkamaan ammatillista kehitystään.
“Ostamme osaamista kasvaaksemme ja siksi haluamme, että jokaiselle löytyy paikka.”
Inhimillinen kasvustrategia tuottaa asiakkaille lisäarvoa
Asiakkaille inhimillinen kasvustrategia IT-yrityksessä merkitsee ennen kaikkea jatkuvuutta ja parempaa palvelua. Moni asiakas haluaa pitää kiinni tietystä konsultista ja siksi asiakkaille on tärkeää, että henkilöstö viihtyy. Silloin asiakas voi luottaa, että työt jatkuvat sujuvasti fuusion jälkeenkin.
”Yhdistymisten ansiosta voimme tarjota asiakkaille entistä laajempaa osaamista ja kokemusta ja varmistaa, että meillä on aina paras mahdollinen tiimi jokaiseen projektiin. Meille on tärkeää, että yrityskauppa näkyy asiakkaille entistä laadukkaampana palveluna”, Eskola painottaa.
Kasvu rakentuu ihmisistä
Notkian liittyminen IQI:iin on yksi ensimmäisistä luvuista IQI:n tarinassa. IQI kasvaa jatkossakin ja jokainen uusi vaihe tekee yrityksestä entistä vahvemman. Yksi asia ei kuitenkaan muutu: ihmiset ovat kaiken keskiössä. Sitä tarkoittaa Part of IQI.
”Part of IQI on tapa ajatella, toimia ja kohdata. Se kertoo siitä, miten me IQI:llä kasvamme – ei vain suuremmaksi, vaan paremmaksi”, Eskola summaa.
Haluatko olla seuraava osa IQI:n tarinaa?
IQI kasvaa määrätietoisesti – mutta ei ilman ihmisiä. Etsimme jatkuvasti uusia osaajia, kumppaneita ja yrityksiä, joiden kanssa voimme rakentaa yhteistä tulevaisuutta.
Jos haluat tietää, miltä inhimillinen fuusio käytännössä näyttää tai keskustella mahdollisesta yhteistyöstä, ota meihin yhteyttä.